Het grote voordeel van zoekmachine marketing

Wat is zoekmachine marketing precies? Je kan het opdelen in twee delen. SEO en SEA oftewel zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Het valt allebei onder zoekmachine marketing maar de verschillen zijn enorm. Bij zoekmachine optimalisatie ben je vooral erg veel tijd kwijt maar geen geld, tenzij je het laat uitbesteden natuurlijk. Bij zoekmachine adverteren ben je weinig geld kwijt maar moet je wel geld betalen. In dit blog ga ik verder vertellen wat SEO en SEA precies inhoud en wat je ermee kan. Ook ga ik het nog even hebben over het uitbesteden ervan en waarom dit een goeie keuze zou kunnen zijn.

Verschillen SEO en SEA

Zoals ik net al even hebt verteld zijn de verschillen enorm en gaat SEO vooral om tijd en SEA om geld. Met SEO ben je vooral tijd kwijt omdat je dan echt gaat optimaliseren op je website. Hier valt linkbuilding onder, tekstschrijven, de technische kant, content marketing, zoekwoorden onderzoek etc. Het is vooral dus schrijven en onderzoeken en hier gaat veel tijd in zitten. Door SEO wil je organische bezoekers op je website krijgen. Bij SEA ga je adverteren via Google Ads. Je gaat dan op basis van zoekwoorden advertenties maken. Als mensen dit zoekwoord intypen zal jou advertentie bovenaan staan. Boven de organische resultaten nog. Hier hoeft niet erg veel tijd in te zitten maar gaat je natuurlijk wel geld kosten voor iedereen die op de advertentie klikt.

Zoekmachine marketing uitbesteden

Heb je niet genoeg kennis of tijd? Laat het dan uitbesteden bij een online marketing bureau. Specialisten die al jaren ervaring hebben zullen dit dan voor je oppakken. Je kan ervoor kiezen om alleen SEO of alleen SEA uit te besteden. Maar wat vaak gebeurd is dat bedrijven het hele onderdeel internet marketing laat uitbesteden. Natuurlijk kost dit wel wat geld maar de resultaten spreken voor zich.